Mille Miglia Historia

mille_migliaMille Miglia, Låt bara orden rulla av tungan och få visioner av eleganta sportbilar som drivs med fantastiska hastigheter genom små byar och längs landsvägar. Folkmassor synes omedvetna om någon fara tittar på sanna arvtagare av de stora  lopp som kördes i början av 20-talet.

Det började som en unik italiensk angelägenhet, ursprungligen idén av en man, greve Aymo Maggi som aymo-maggi-mm-28tillsammans med sina vänner, John Canestrini, greve Franco Mazzotti och Renzo Castagneto träffades för att diskutera deras svar på Milaneses ”stöld” av det italienska Grand prix. Folket i Brescia ansåg att deras stad och omgivning var födelseplatsen för italiensk motorsport och blev chockade 1922 när det italienska Grand Prix flyttades till den nya Autodromo Nazionale Monza och hölls av automobilklubben i Milano.miglia14
Italienarna har haft en lång kärleksaffär med motorsport, men vid sekelskiftet Italien var fortfarande i första hand ett jordbrukssamhälle. 1926 fanns det bara 170.000 bilar i hela landet. Det kördes på vänster sida av vägen när man var i stan och på höger sida ute på landet, något som kanske inte förvånar turister som har kört i Italien på senare år, det måste ha orsakat några intressanta stunder vid stadens gränser.
Race i luften, på land och i vattnet gjorde förstasidor i ledande tidningar. Tävlingar drivs av 23-årige adliga ättling Aymo Maggi Brescia och hans lika förmögne vän Franco Mazzotti. Tillsammans skulle de resa till Milano och umgås med andra unga män i farten, Nuvolari, Borzacchini, Brilli Peri, Varzi, Danese och andra.

1954-mille-miglia-alberto-ascari-lancia-d24-passing-brandoli-claes-marino-fiatPå kvällen den 2 December 1926 när de återvänder från en lokal backtävling, bestämde  Aymo Maggi att återbörda äran som hade förlorats till deras större granne. Under middagen på det berömda gamla Cafét i Milano satt han med sina vänner Franco Mazzotti, Renzo Castagneto Flaminio Monti och han lade ut sina planer. Efter middagen mötte de upp med John Canestrini den berömda motorkorrespondent för BBC. Maggi, Mazzotti och Castagneto och Canestrini de framtida fyra musketörerna av Mille Miglia diskutterade natten igenom över bristen på italienska sportbilar och vad som kan göras åt det. Åsikterna att racing förbättrar bilarna, gjorde att de  fokuserade på att genomföra en tävling. Men inte bara ett race, utan det måste vara ett som fångar fantasin hos det italienska folket. Att bygga en ny bana var att följa i fotspåren av deras rivaler från Milano.
miglia_histI stället förslogs ett linjelopp, som skulle börja i Brescia och sluta i Rom. Detta röstades snabbt ner för en tävling av den här typen skulle kräva att Brescia delade äran med Rom. Man måste komma ihåg Italien blev ett enat land 1861. En romare var för sönerna från Brescia var endast något mindre ”främmande” än en amerikan i Paris. En returresa tillbaka till Brescia löste detta problem. bresciaLoppet skulle vara Brescia-Rom-Brescia ungefär 258 mil (1.600 miles), då sägs Mazzotti ha utropat: ”Det är tusen miles” och Mille Miglia föddes.
artoff229Vännerna beslutade också  att en ny bilklubb baserad i Brescia bör vara sponsor, och Castagneto med ansvaret för övergripande planering och administration av tävlingen, en position han skulle hålla för var och en av de följande tjugofyra Mille Miglias.

Fiatfantaster i Norden

Close
loading...