Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat-modeller 1960-tal

Nedan specificeras de modeller som såldes av Fiat under 1960-talet. Klicka på den modellen du vill ha mer info, material samt filmklipp på.

showfile - 2024-02-24T230213.923
showfile - 2024-02-24T230224.761
showfile - 2024-02-24T230229.245
showfile - 2024-02-24T230236.179
showfile - 2024-02-24T230245.286
showfile - 2024-02-24T230301.860
showfile - 2024-02-24T230306.734
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 500

Tillverkning: 1957 till 1975

Antal tillverkade: 3 566 294 st

Föregående modell: Fiat 500 Topolino

Efterföljande modell: Fiat 126

1965-fiat-500-cinquecento
751225-45um2rlgpv-whr_N
751285-0dhq2pp8rv-whr_N
751267-uroj47qcyo-whr
377_p11_l
500_N
751279-av6hkyj9m1-whr
751282-dv33xtqmlv-whr
751252-p4b6s92l92-whr
767194-e7kx5m9f07-whr_N
767218-vl6rjl1d99-whr
767221-wbw0xebmyk-whr_N
Fiat_Nuova_500F
FIAT-500-D-2349_4
751291-ij05mv7gbm-whr_N
767143-vn3lbx9vrn-whr
768112-7pgt1i7oxh-whr_N
768100-ru23rxynqt-whr
767284-2wuk33wytg-whr_N
Fiat-500
768118-90jk94lf2q-whr_N
9a46c910f48e635952faa2b0e8478c8b
a61eb26d-c6bd-4eee-9f5d-c3e9f39bbb1b
bd2f95e5-3ccf-46f7-9799-f17c6166f59c_N
Bello+Moto_1965+Fiat+500+-+WHITE+-+(D234)_Sharplite_FULL+RES-63
image_N
Old-New-min_N
Bello+Moto_1965+Fiat+500+-+WHITE+-+(D234)_Sharplite_FULL+RES-96
www-aTHOMPSONsPHOTO-com-DSC-4113_N
fiat-500-in-rome_0
fiat-500-nuova-male-23
768115-jyttvqg4yv-whr
751243-pbsoucmg8b-whr
HszXidSxRkiqF5BkMRoZ9iZ0nxY8HULwrQbNMuwS
751273-17hvtq52ls-whr_N
751270-sdkk91jdix-whr_N
27c5eb0aa43dca6936fab6fc6b28edf6
3373555b0dfa17c718bf295fd61ca1fe
751216-sg7xer4fd1-whr
751240-f8741e6oi8-whr
17
18
751228-f0uy0o2fmc-whr
751219-0wsv0xit5y-whr_N
751231-qht24bkkns-whr
751234-k4u4ab4i6a-whr
751237-shbjvg3xtp-whr
751276-7mvfkihd66-whr
751249-ojl3k9xqk6-whr
751246-6g7qyitg4o-whr
1965-Fiat-500-Spiaggina-EV-rear-e1664258834697
1965-Fiat-500-Spiaggina-EV-interior-e1664258859565

Fiat 500 tillverkades mellan 1957 och 1975 av Fiat. Modellen licenstillverkades även av Steyr-Daimler-Puch under namnet Steyr-Puch 500 samt av NSU/Fiat.


Nuova 500 lanserades 1957 samt var byggd för att konkurrera med de mindre bilarna som var populära i Europa under 1950-talet. Den tekniska uppbyggnaden följde den större 600-modellen med svansmotor, självbärande kaross med bakhängda dörrar och individuell hjulupphängning runt om - däremot var  mekaniken enklare med en luftkyld 2-cylindrig motor.


1960 lanserades den uppdaterade 500 D med den större motorn från 500 Sport-versionen. 1965 släpptes 500 F med framhängda dörrar. 1968 kom 500 L med modifierad interiör, ny instrumentbräda och större stötfångare. Den sista versionen blev 500 R från modellår 1972. R-versionen fick den större motorn från efterträdaren Fiat 126 och såldes som en billig instegsmodell parallellt med 126 till och med modellåret 1975.


Nuova 500 tillverkades mellan årsmodell 1957 och 1960.

Nuova 500 Sport tillverkades mellan årsmodell 1958 och 1960.

500 D tillverkades mellan årsmodell 1960 och 1965.

500 F / Berlina tillverkades mellan årsmodell 1965 och 1972.

500 L / Lusso tillverkades mellan årsmodell 1968 och 1972.

500 R / Rinnovata tillverkades mellan årsmodell 1972 och 1975.

500 Jolly Ghia

Abarth 695 SS tillverkades mellan årsmodell 1964 och 1971.

Faktafilmer om Fiat 500

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 500 Giardiniera

Tillverkning: 1960 till 1977

Antal tillverkade: 327 000 st

Föregående modell: Fiat 500 Giardiniera/Belvedere

Efterföljande modell: Modellen nerlagd

abf340f9c8e0d75d6fb0cc65981d2099
751261-bge2clelv5-whr_N
car_2019102813304066_vOc5vS
751258-snislk69al-whr
Autobianchi+Giardiniera-2247-klein
DSC-2086_N
vehicle_ad_standard_image_9bf7348788c6d5b9dd57d4b4553682f8
fiat-500_100678359_h
fiat_500_giardiniera_1-2
car_2019102813304067_iI85CC
595A0427 ps_N
768103-ai15psqsix-whr
Fiat_500_Giardiniera_1960

500 Giardiniera lanserades som modell 1960. För att förstora bagageutrymmet förlängdes hjulbasen en decimeter och motorn monterades liggande horisontellt under golvet. Från och med 1968 producerades Giardinieran av Autobianchi och tillverkningen fortsatte fram till 1977 när modellen blev nerlagd.

Faktafilmer om Fiat 500 Giardiniera

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 600

Tillverkning: 1955 till 1969

Antal tillverkade: 2 695 197 st av Fiat samt

2 226 425 st licenstillverkade

Föregående modell: Fiat 500 Topolino

Efterföljande modell: Fiat 127

filters_no_upscale_N
Bello+Moto_FIAT+600_Sharplite_Full-18
csm_4_600_dbbff56c34
768079-lrbfvvo83m-whr
1a905c38-83d9-4daf-ad86-1e2bc91a53f6
29-fiat-600d-collection
6229eadddb03d5a2c7e2fcb3_IMG_3507
767137-xri0p2br6o-whr
767164-ojsjv7p8b5-whr
768085-tjpl7wty8n-whr
F0IFcv1XsBcJ-K-
fia00314_6_
768130-qimppde7wv-whr_N
768094-ctqwl6hmjp-whr_N
recc31155-3_19
Bello+Moto_FIAT+600_Sharplite_Full-17
image_N
franschhoek-motor-museum-waynes-fiat
head-fiat-600D
Tornado (3)
mainimage_N
file7WosU4-8549bf21357a14a346ccf965cd262e52
Fiat-Jolly-Photograph-069_N
unnamed
Fiat-600
768091-ro1n2ker3x-whr
768073-us5j957ttq-whr_N
768088-xidcww6ec4-whr
29191949-5
15849696_O_63d25bc236e25
768082-ny03x1w2ce-whr
cbcc1c09-8940-4098-8551-77ef9c0280e2
image_120953_656858299051b
recc31155-3_23

Fiat 600 tillverkades av Fiat mellan 1955 och 1969. Modellen blev mycket populär i Italien och licenstillverkades bland annat i Spanien som Seat 600, i Västtyskland som Neckar Jagst av NSU-Fiat och i Jugoslavien som Zastava 750.


Fiat 600 introducerades på bilsalongen i Genève 1955. Det var den första bilen från Fiat med svansmotor, en vattenkyld 4-cylindrig motor. Mekaniken var avancerad för sin tid, med individuell hjulupphängning runt om samt en självbärande kaross med bakhängda dörrar.


1960 kom den uppdaterade 600 D med en större motor. Modellår 1964 fick bilen framhängda dörrar.

Faktafilmer om Fiat 600

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 600 Multipla

Tillverkning: 1956 till 1967

Antal tillverkade: 240 000 st

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Fiat Multipla

1959-fiat-600-multipla
d78e583d0d2945f9e39e7342f1cd7c84
751303-hwko0m68va-whr
image_N
751312-768ylrohjy-whr_N
767128-am1j083rak-whr
767125-lms51gguo9-whr_N
767131-94ihi68ei2-whr
ab53c765dfc8f21818abc15f5f947f78
751309-6lsejtakp4-whr
s-l1600
multipla-advertisment
Fiat-600-Multipla-1_N
fiat-600-d-multipla-taxi-profi-2-
1959_Fiat_600_Multipla_rear
751306-6hhyfcs8dt-whr
1965-Fiat-600-Multipla-16_N
503cab7db84ccf6b974bea23732853a9104abece_N
767134-hw5d926tir-whr

1956 lanserade Fiat sin familjebil 600 Multipla. Förarplatsen hade flyttats fram i fronten på bilen, så att föraren satt ovanpå framaxeln. Den främre hjulupphängningen hämtades från den större 1100-modellen. Multiplan såldes med som 4-sitsig (med en sätesrad bakom framstolarna) eller 6-sitsig (med två sätesrader bakom framstolarna). Det fanns även entaxi-version och enskåpbil.


Fiat 600 Multipla var en fyrdörrars familjebil med Fiat 600-drivlina samt framvagn från Fiat 1100. Bilen rymde upp till 6 personer på en yta som endast var 48 cm längre än hundkojan Mini Cooper. Detta hade uppnåtts genom att flytta förarutrymmet framåt över framaxeln vilket gav större kupéutrymmen.


600 Multipla fanns i tre utföranden:

4/5-sits version - Två stolsrader, en fast främre stolsrad för förare och passagerare med en nedfällbar bakre stolsrad för två eller tre passagerare samt lastutrymme mellan baksätet och brandväggen. Baksätet kunde fällas ner i golvet för att få en jämn lastyta.


6-sits version - Tre stolsrader, en fast främre stolsrad för förare och passagerare med fyra separata säten bak  i två stolsrader. Stolarna i baksätet kunde fällas ner i golvet för att få en jämn lastyta.


Taxiversion - Ett individuellt förarsäte, främre passagerarsäte som kunde fällas ner för att bli en bagagehylla, två hopfällbara stolar i den mellersta sätesraden och bakre stolsrad längst bak. Fram till 1970-talet användes 600 Multipla flitigt som taxi i många delar av Italien.

Faktafilmer om Fiat 600 Multipla

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 850

Tillverkning: 1964 till 1973

Antal tillverkade: 2 203 380 st Berlina, 342 873 st Coupé, 124 660 st Spider

Föregående modell: Fiat 600

Efterföljande modell: Fiat 127

fiat850sportcoupe-01
768289-g3yrnqc10v-whr
92658e4f8a30a72738202076c092546f
Fiat-850-Special-170_N
Fiat-850-Special-164_N
Fiat-850-Special-102_N
fiat_850_1965_images_2
Fiat-850-Special-124_N
Fiat-850-Special-138_N
Lead_PvrHp4x
FIAT-850-Sport-Lampra-_-Auto-Class-Magazine-_021
image_N
Fiat850SS11
fiat850sportcoupe-06
Fiat-850-Special-104_N
768295-i71qukayod-whr_N
1_YDudARCrYUjogJTG8M8NCw
23511203420_93be6e7fd0_b
767197-3vog73dkte-whr
DSC_4734_1
768292-r3rq0811js-whr
Fiat-850-Special-161_N
768298-b1grdux7jp-whr
Fiat-850-Special-141_N
Fiat_850
car_2020032613424315_Qsy3Yv
Fiat-850-Special-105_N

1964 presenterades Fiat 850 som var en vidareutveckling av Fiat 600. Den nya 850 hade större motor och rymligare kaross. Bilen fanns i två utföranden, 850 Normale med 34hk och 850 Super med 37 hk. I februari 1968 tillkom 850 Special med den starkare motorn från 850 Coupé och skivbromsar fram.


Genèvesalongen 1965 introducerades 850 Coupé. Den hade starkare motor på 47 hk och skivbromsar fram, i övrigt var mekaniken identisk med Berlina. I mars 1968 ersattes den av 850 Sport Coupé, med modifierad front och större motor.


Även 850 Spider hade sin premiär på Genève-salongen 1965, karossen ritades och byggdes av Bertone med 49 hkr i motorn. 1968 ersattes den av 850 Sport Spider, med modifierad front och större motor.

Faktafilmer om Fiat 850

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 1100

Tillverkning: 1953 till 1969

Antal tillverkade: 742 000 st  mellan 1953 till 1960

945 000 st mellan 1960 till 1969

Föregående modell: Fiat 508C / Balilla 1100

Efterföljande modell: Fiat 128

vehicle_ad_standard_image_065246593f8093b3d234fe0202e26b71
image (5)
image (7)
IMG_464-large-4
767182-j62a77ri5x-whr
92434305_2651785194951307_5034651240936505344_n
image
image (3)
767179-b09824rool-whr
image (2)
sl_246084140_fiat-1100-1961-side-view_4x
image (1)
04faa0b0-1c1a-4c75-b568-8a0ccdbf9cb5
1e1a181d0b7d630d4cfeee56ef1df0c2
430907-4051534-1QTR5m7P6EGWhTWK
image_N
image (8)
image (6)
image (4)
767200-0kf8vvag1o-whr
a4f0a0a7-07af-46a1-a30c-88d29e404dae

Genèvesalongen 1953 presenterades Nuova 1100 som kallades 1100-103 internt. Den hade en självbärande kaross med bakhängda dörrar, mekaniken baserades på företrädaren. Senare samma år lanserades den starkare 103 TV (Turismo Veloce) och 1954 lanserades kombin Familiare. TV-versionen var en populär rallybil. 1956 kom den uppdaterade 103E med starkare motorer och modifierad front.

Hösten 1957 ersattes den av 103D med starkare motor och större bagageutrymme. 1959 kompletterades programmet med den lyxigare 103H, även kallad 1100 Lusso.


1960 ersattes 103D- och 103H-modellerna av 1100 Export och Special. Export hade den äldre 103-karossen medan Special hade en ny kaross med fronthängda framdörrar, baserad på Fiat 1200.

Hösten 1962 ersattes båda modellerna av 1100D med 1200cc motor.

Sista versionen blev 1100R från modellår1966, R-varianten var en billig instegsmodell som kompletterade Fiat 124 i Fiats modellprogram. Fiat sålde sedan tillverkningsrätten till Indien, där bilen fortsatte att tillverkas under namnet Premier Padmini.

Faktafilmer om Fiat 1100

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 1200

Tillverkning: 1957 till 1961

Antal tillverkade: ~400 000 st Granluce, ~2900 st TV Spider 

Föregående modell: Fiat 1100 TV

Efterföljande modell: Fiat 1300/1500

FIAT-1200-2346_10
767158-0abuea6l3v-whr
768397-vr878gpqvg-whr_N
APS555-Fiat-1200-16.9-24_N
768415-ebg68bs540-whr
32707770244_5fcf27e204_b
fiat1200wonderfulvignale-21
c889-engine-remote
fiat-1200-granluce-1959-kleiner-italienischer-luxus-oldie
fiat_1200_1957_images_1
FIAT-1200-2346_7
fiat-1200-granluce
1962-Fiat-1200-Cabriolet-LHD-5-jpg_N
bob-Fiat-Spider-2-900x506
768424-uv6fas56wo-whr_N
768418-5edmgq1r9g-whr
fiat1200tvspider-18
promo6
1963_fiat_1200-cabriolet_img_5611-1-56082_N
768421-kd55lanjqx-whr
1962-Fiat-1200-Cabriolet-LHD-14-jpg_N
promo15
1962-Fiat-1200-Cabriolet-LHD-3-jpg_N
Fiat-1200-Wonderful-Interior_N

Fiat 1200 Granluce introducerades på bilmässan i Turin i november 1957. Den var tänkt att ersätta Fiat 1100/103 TV (Turismo Veloce), den mer påkostade modellen i 1100-serien. 1200 var utrustad med en ny motor på 1221 cc, som utvecklade 54 hk.


1200 Granluce fick en kaross med en bredare vindruta större sidorutor och ett bakre panoramafönster - därav Granluce-namnet. Avsedd som en lyxmodell var Granluce-karossen i tvåtonslack, med en räfflad krompanel på C-stolpen och listerr på motorhuv, sidor och bagagelucka. Baktill fick bilen mindre fenor vid bakskärmarna.


Vid bilmässan i Turin 1957 presenterades även 1200 TV Trasformabile, en 2-sitsig roadster. Modellen var en uppdaterad Fiat 1100 TV Trasformabile med 1200-motor och kallades 1200 Spider på exportmarknaderna. De exteriöra ändringarna från den tidigare 1100-modellen var minimala och inkluderade nya främre och bakre stötfångare samt svängbara säten, som kunde vridas utåt för att underlätta in- och utstigning.


1959 ersattes 1200 TV av Pininfarina-designade modellen 1200 Cabriolet.

Faktafilmer om Fiat 1200

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 1300/1500

Tillverkning: 1961 till 1967

Antal tillverkade: ~1 900 000 st

Föregående modell: Fiat 1400/1900

Efterföljande modell: Fiat 124 / Fiat 125

fiat-1500-berlina
fiat-1500-front-side-0-305081
IMG-20211220-WA0029
maxresdefault
a003a63a465f4e3834e03884310c18f0
6752504_N
5521_5_N
storbild
1256-37
17999929_O_636555cc8e11d
FullSizeRender-33
maxresdefault (1)
sorgente_638486.d1548959280
1967_fiat_1500_convertible_15467997076f7ebd598f3c19IMG_8022_N
78447-873772-car-20211118_215141-lot_16_-_fiat_1500_coupe_1
CC-Fiat-1500-Convertible-Final-Images-052_N
Fiat_1500_Cabrio_Gleisenau_2019_8110495
1965-Fiat-1500-Spider-_8
5521_22_N

Fiats nya familjebil 1300/1500 lanserades 1961 och tillverkades till 1967. Den fanns med två olika motorer och två karossalternativ, sedan (Berlina) och kombi (Familiare). Skillnaden mellan 1300 och 1500 var förutom motorstorleken att 1500 hade blanka lister runt sidorutorna vilket 1300 inte hade.

Faktafilmer om Fiat 1300/1500

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 1800/2100

Tillverkning: 1959 till 1968

Antal tillverkade: ~150 000 st

Föregående modell: Fiat 1400/1900

Efterföljande modell: Fiat 130

vehicle_ad_standard_image_186527e39ad1cc6c15651a926d02d9f9
img2981_243396
201805290101100_3
201805290101100_4
201805290101100_5
767170-lepky0ct82-whr
32296941441_e130f61972_b
Fiat_1800
fiat-1800-06-798x466
FIAT-1800---2100-Familiare-5554_8
fiat-2100-1961-12
fiat-1800-front-side-0-305085
FIAT-1800---2100-2356_2
FIAT-1800---2100-Familiare-5554_4
FIAT-1800---2100-Familiare-5554_2
FIAT-1800---2100-Familiare-5554_7
3502242150_28c598931b_b
fiat 1966 1500 l
201805290101100_2
1200px-1959Fiat2100DeLuxe
11---Ranjit-Pratap-fell-in-love-with-the-Fiat-1800-in-the-late-60s--an
IMG_3087
i001006314
201805290101100_7
fiat_1800_2100_4

Fiats nya flaggskepp 1800 introducerades på Genèvesalongen 1959. Den hade en sexcylindrig motor på 1,8 liter, torsionsfjädring fram och fanns som sedan (Berlina) och kombi (Familiare).

2100 hade en större version av den sexcylindriga motorn på 2,1 liter. 2100 Speciale hade längre hjulbas och kunde skiljas från sina enklare syskon på fronten med dubbla strålkastare och annan kylargrill.

Faktafilmer om Fiat 1800/2100

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 2300

Tillverkning: 1962 till 1968

Antal tillverkade: 182 674 st samt 3500 st Coupé

Föregående modell: Fiat 1800/2100

Efterföljande modell: Fiat 130

fiat-2300-48-17-1400-1400-1-86
Fiat_2300S_Coupe_BW_2
fiat-2300-familiare-front-side-0-305087
1cf415c33330466b-large
1961-fiat-2300-coupe_N
18-fiat-2300_5
Fiat_2300_estate_ca_1968
fia00103-38
0015_ztUfim_lg
ac747d411537cadd7fca62b158edd304
7c9cbC1Pa0jz2COZxrxGFMHWnGOYUPYEDA28XGEP_N
767173-pohrnajuw2-whr
H1118-L315947924_original
44bed87a28d882d09c7a5ecb231c7ce5
271602447_770466364348289_7249471540490173553_n
271489692_770465561015036_7694141152177565774_n
271453983_770466557681603_5468415448873996950_n
271603001_770466661014926_6708845830805143302_n
Interior-Fiat-2300-De-Luxe
fiat-2300-front-side-0-305086
FIAT-2300-S-Coupe-2359_8
fiat-2300-front-side-0-305082
FIAT-2300-Saloon-2357_2
Fiat-2300S-1964-Abarth-RHD-For-Sale-UK-1-scaled
foto-11-bis2
6L5A7765
576801c8b2b15717-large
9392273386_dec41ac2cc_b
767176-v1s93lm3ef-whr

1962 ersattes Fiat 2300 den tidigare modellen 2100. Förutom en större motor fick bilen dubbla strålkastare och förbättringarna från Fiat 1800B. Den fick även en termostatreglerad eldriven kylfläkt samt växelströmsgenerator vilket var mycket tidigt sett till konkurrenterna. Som tillval fanns överväxel och servostyrning att välja till. Förutom sedan/Berlina och kombi/Familiare fanns även 2300 Coupé som tillverkades mellan 1962 till 1968.

Faktafilmer om Fiat 2300

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 124 Berlina/Familiare

Tillverkning: 1966 till 1975

Antal tillverkade: 1 543 000 st

Föregående modell: Fiat 1300/1500

Efterföljande modell: Fiat 131

fia00304_10_
fia00304_20_
fia00304_34_
fiat_124_i_sedan_3
131029878-4
fia00304_28_
1974-fiat-124-special-039-1597446388
fiat_124
fia00304_37_
fia00304_2_

Fiat 124 tillverkades av Fiat mellan 1966 och 1974 som sedan och kombi/Familiare. Modellen sålde bra i Sverige och betraktades som en körglad bil, framförallt i Special-versionerna. 124 vann priset "Årets europeiska bil" 1967. Modellen har licenstillverkats av flera andra tillverkare, bland annat Seat och VAZ/Lada.


1968 lanserades 124 Special, med 1438 cc-motor och modifierad front med fyra runda lyktor. Sent 1970 lanserades 124 Special T med Lampredi Twincam-motorn.


Produktionen av fyrdörrarsvarianterna avslutades 1974 med 1 543 000 exemplar producerade.


Faktafilmer om Fiat 124

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 124 Sport Coupé

Tillverkning: 1967 till 1975

Antal tillverkade: 286 000 st

Föregående modell: Fiat 1500 Coupé

Efterföljande modell: Fiat Coupé

FIAT-124-Sport-Coupe-CC-5532_8
Fiat-124-Sport-Pagoda-Classics-29
img-1324_orig
img-0226_orig
Fiat_124_Sport_Coupe
1974_Fiat_124_Sport_coupe_(20346540571)
img-8948_6_orig
Fiat-124-Sport-Coupe-1600-source-ThrottleChannel.com-00
Fiat 124 Sport Coupe (1)

Fiat 124 Sport Coupé presenterades på Genèvesalongen 1967. Bilen designades av Felice Mario Boano hos Centro Stile Fiat och eftersom den delade hjulbas med sedanen var den 4-sitsig. Under sin korta livslängd fanns det tre versioner av bilen.


Årsmodell 1967 till 1969, 124 AC 1438cc - Totalt 113 000 st tillverkade

Årsmodell 1969 till 1972, 124 BC 1438cc + 1608cc - Totalt 98 000 st tillverkade

Årsmodell 1972 till 1975, 124 CC 1592cc + 1756cc - Totalt 75 000 st tillverkade

Artiklar om Fiat 124 Sport Coupe

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (9)
showfile (5)
showfile (6)
showfile (7)
showfile (2)
showfile (8)

Faktafilmer om Fiat 124 Sport Coupé

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 124 Spider

Tillverkning: 1966 till 1985

Antal tillverkade: 198 000 st tillverkade av Fiat samt Pininfarina

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Fiat Barchetta

1971_fiat_124_spider_lead-image
Fiat_124_Sport_Spider
img-5519-4k
fiat-124-spider-2

Fiat 124 Spider introducerades på bilsalongen Salone dell'Automobile di Torino november 1966, designad av Tom Tjaarda hos Pininfarina Spidern hade en helt ny Lampredi Twincam-motor på 1400 cc och femväxlad växellåda. Våren 1970 kom en större 1600 cc Lampredi Twincam-motor som alternativ och 1973 uppdaterades bilen igen med en ny 1756cc Lampredi Twincam-motor.


När produktionen av 124 Coupe blev nedlagd 1977, slutade Fiat att sälja 124 Spider i Europa med fortsatt försäljning i Nordamerika. 1982 tog Pininfarina över hela produktionen från Fiat och bilen bytte namn till Pininfarina Spidereuropa. Försäljningen i Europa återupptogs i samband med det och fortsatte till och med 1985 när modellen slutligen lades ner efter 19 års produktion.

Artiklar om Fiat 124 Spider

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (11)
showfile (12)

Faktafilmer om Fiat 124 Spider

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 125

Tillverkning: 1967 till 1972

Antal tillverkade: 603 877 st av Fiat,

1 445 699 st av Polski Fiat

Föregående modell: Fiat 1300/1500

Efterföljande modell: Fiat 132

6180ba9b-3a93-4f7a-a4dd-0b1862811927
fso_125p_1967_wallpapers_1
fiat-125p-rodzaje-nadwozi-4-e1543457005642
fiat125_015
fiat125_091
fiat125_072
fiat-125-engine-compartment-tjoloholm-classic-motor-2016-3-236250
cd577c890847e452dbeaa6f4f33efe74
fiat125_039
fiat125_031
Fiat_125_1968

Fiat 125 byggde på bottenplattan från företrädaren 1300/1500 medan tak och dörrar kom från den mindre 124-modellen. Motorn var Lampredi Twincam, ett gjutjärnsblock med aluminiumtopp, dubbla överliggande kamaxlar och en tvåports Weber-förgasare. Detta var världens första fyrcylindriga motor med två remdrivna kamaxlar. Den hade även en revolutionerande enkel konstruktion av ventilspelsjustering som senare kopierades bland annat av svenska Volvo.


1971 fick 125 Special en facelift vilket innebar bredare fram/bakljus, nya stötfångare och uppgraderad inredning - bland annat instrumentbräda i trä och ändrad tygklädsel i stolarna. Nya tillval var 3-stegad automatlåda från GM, elektronisk tändning samt luftkonditionering.


Fiat 125 var en sportig familjebil som blev omtyckt av sina ägare. "Fullblodsmotor", kallade tidens testguru Jan Ullén den vassa twincam-motorn för.


FSO 125P byggdes på licens av polska FSO som Polski Fiat 125P. Detta var i princip en Fiat 1300/1500 Juventus men med kaross från 125. Motor, bromsar och inredning skilde sig helt från den italienska 125.

Historien om Polski Fiat 125P började 22 december 1965 när ett licenskontrakt undertecknades mellan Fiat och det polska handelsministeriet. Till en början gällde kontraktet för Fiat 1300/1500 som tillverkades från 1961 fram till 1967. Ett tillägg till licensavtalet gjordes 21 maj 1966 gällande den nya 125-karossen. Eftersom den polska versionen skiljde sig från den italienska fick den polska versionen av 125 ändelsen P i modellnamnet - 125P.


Polski Fiat/FSO 125P tillverkades fram till 1991 i 1 445 699 st exemplar.

Artiklar om Fiat 125

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (13)
showfile (14)
showfile (15)

Faktafilmer om Fiat 125

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 128

Tillverkning: 1969 till 1985

Antal tillverkade: 2 776 000 st sedan/kombi samt 330 800 st coupé/3P

Föregående modell: Fiat 1100

Efterföljande modell: Fiat Ritmo, Fiat Regata/Regatta

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
128 3P
12028bda07d123ed8379e96d26708053
Fiat_128-Mk2_Rear-view
1971-1979-Fiat-128-front-left-side-view1
94345180_2925385207541101_7334534841293078528_n
aomj49m9aj951
Fiat_128-Sedan-4dr_(1969)_Rear-view
5643390560_99a3c75bac

Fiat 128 hade premiär 1969 och var den första framhjulsdrivna personbilen från Fiat, vilket var starten på en ny epok. Motorn var tvärställd vilket gav bilen mycket goda innerutrymmen i förhållande till sin kompakta yttre storlek. Designen på 128 påminde om de större modellerna Fiat 124 och 125.


En facelift genomfördes 1976 när 128 fick rektangulära strålkastare, nya stötfångare, andra bakljus, annan instrumentpanel samt vissa motorförändringar.


Modellen fanns i tre karossversioner - Sedan, Kombi/Familiare och Coupé med två olika motoralternativ, en 1100-motor och en 1300-motor. 1971 lanserades 128 Sport Coupé som namnändrades till 128 3P efter 1975.


TIllverkningsåren 1971 till 1974 fanns en version av sedanen med modellnamnet 128 Rally.

Teknikens Värld genomförde ett bantest på Ring Knutstorp och 128 Rally ansågs ha den bästa väghållningen i testgruppen, som bestod av Audi 80 GT, Simca 1100 TI, Opel Ascona 19SR samt Ford Escort Mexico.


Under sina bästa år var Fiat 128 bland de tio mest sålda bilarna i Sverige. Byggkvalitén och rostskyddet var inte marknadens bästa men inte heller direkt dålig, men ofta 128 som en billig slit och släng-bil av sina ägare och sköttes därefter.


Fiat 128 korades till "Årets europeiska bil "1970.


Artiklar om Fiat 128

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (18)
showfile (19)

Faktafilmer om Fiat 128

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 130

Tillverkning: 1969 till 1977

Antal tillverkade: 15 093 st 130,

4491 st 130 Coupé

Föregående modell: Fiat 2300

Efterföljande modell: Modellen nerlagd

1_jZzbP2iBy3LaJqnCGIIb7w
Bello-Moto_FIAT-130_Sharplite-Media-70MR
fiat-1-1603385721
fiat_130_berlina_3200
201710171149-00000000000000000-9-1510255336
fiat130coue
50yrfiat130-14
Fiat130Coupe_02
fiat_130_1
Fiat130Coupe_06
fiat-130
Fiat_130_1969

Fiat 130 presenterades våren 1969 och var efterföljaren till den tidigare Fiat 1800/2100/2300-serien. Bilen hade individuell hjulupphängning och skivbromsar fram/bak. Motorn var en V6:a, utvecklad av motorkonstruktören Aurelio Lampredi. Automatlåda var standard, men en 5-växlad manuell erbjöds som tillval.


1971 introducerades 130 Coupé, formgiven av Pininfarina. Produktionen av Berlinan upphörde 1976, coupén ett år senare. Fiat 130 blev ingen storsäljare, av 130 Berlinan byggdes i totalt 15 093 exemplar samt 130 Coupé i totalt 4 294 exemplar vilket var en bråkdel av Fiats normala tillverkningssiffror.

Artiklar om Fiat 130

Bläddra fram genom artiklarna med hjälp av pilarna, förstora sidan genom att klicka/trycka på den.

showfile (21)
showfile (22)
showfile (23)
showfile (20)

Faktafilmer om Fiat 130

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Siata Spring 850

Tillverkning: 1967 till 1970

Antal tillverkade: ~3500 st

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Modellen nerlagd

Siata-Spring-01
siata_spring_850_fiat_brochure_1970_it
siata_spring_22
lot
atHQ5qjGrVG9Fxy7X6cFG6ftTGe0IyT15NKsU6PR
EG2R83TW4AEGQK-
film_tv_trafic
1968-siata-spring-convertible-9
siata_spring_05_ret
siata_spring_34
7df737a5-8579-4f07-805f-6450615e195d
4a534b08e909a0a20578b4d58e0f532d-spring-brochure
Siata_1
unnamed

Siata Spring 850 är en 2-sitsig cabriolet baserad på delar från Fiat 850, där 850-chassit förstärktes med boxning. Karossen som fick sin inspiration av engelska sportbilar byggdes i stål i Siata-fabriken. Spring 850 producerades till 1970 då Siata gick i konkurs efter cirka 3500 st producerade Spring 850.

Faktafilmer om Siata Spring 850

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Dino

Tillverkning: 1966 till 1973

Antal tillverkade: 5774 st Coupé,

2029 st Spider

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Modellen nerlagd

FiatDinoSpider_02
lista_13915.d1523540162
fiatdino2400coupe-05
1_3232
image (1)_N
vehicle_ad_standard_image_78abe3d74cdd543ddafc25dd71e297a7
1968_fiat_dino_coupe_-_autosport_designs_1
768304-7es1o3uopv-whr_N
dino1_N
768307-yxexfc3pwd-whr
car_2021110416231604_aIhhyn
atmlfw2uhqptwztghwaf_N
art-mg-fiatdinospider2400b
768598-er0yjynybq-whr_N
Fiat-Dino-coupe-interior
Fiat-Dino-Coupé_N
Fiat_Dino_1966
Fiat-Dino-15-1600x1067_N
Fiat-Dino-20_N
006b
56_1
767245-u10v6lsrg9-whr
fiat-dino-S2995514-6_N
juxupnzhdl82isn64mfs
image (2)_N
historia-fiat-dino-1923913_N
fd2400-61
image
FiatDinoSpider_04
image_N

Fiat Dino lanserades 1966. I mitten av 60-talet planerade Ferrari att börja bygga en mindre sportbil med modellnamnet Dino, där motorn även skulle även användas till tävlingsbilar i Formel 2-klassen. För att följa FIA-reglementet behövde motorn tillverkas i 500 exemplar per år. Eftersom Ferrari saknade kapacitet att bygga så många motorer på egen hand, vände man sig till Fiat. Företagen hade en överenskommelse gällande att Fiat skulle leverera motorer till Ferrari, mot att Fiat fick använda denna motor i en egen bil. Fiat Dino samt Ferrari Dino fått sitt namn efter Enzo Ferraris son, Alfredo "Dino" Ferrari.


Dino Spider tillverkades av Pininfarina och på Genève-salongen 1967 lanserades Dino Coupé som var designad av Bertone. Dino Coupé hade längre hjulbas och var 4-sitsig. Båda bilarna hade en framvagn med dubbla triangellänkar och skruvfjädrar samt en stel bakaxel upphängd i bladfjädrar.


1969 uppdaterades Dino med en större 2.4-litersmotor och individuell bakhjulsupphängning från Fiat 130.

Produktionen av Fiat Dino lades ner modellåret 1973.

Faktafilmer om Fiat Dino

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 600T/850T

Tillverkning: 1959 till 1976

Antal tillverkade: Ej specificerat

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell:Fiat 900T

3030938eb9d13ca3ebe2590973961d08
s-l1200_N
s-l1200 (1)_N
1970_Fiat-600T
1090_fiat-600-t-9
EZqKd_lXkAE_FTz
f36f57cf32aea4e48f295a1832bfb4d7
fiat-850_13-0724
Fiat850F2
s-l1600 (3)
s-l1600 (2)
s-l1600 (1)
Fiat_850_Familiare_(1973)_(52570226732)
fia00298_56_
il_fullxfull.2163431240_17hp
Fiat850F5
s-l1600
1965 Fiat 850 Familiare 001
20220905-123020-1-1662411622215
dgktais-d1c710cc-df68-4a34-a9cc-4287a8611386
EZqKaS2WAAAo2IV
108185_mejdcnp1b87j8vgfkabooahpb5_1707206077_1
6d536a2f7a651c073120b13b2d785174
34914364990_f320387221_b
108185_mejdcnp1b87j8vgfkabooahpb5_1707206077_2
108185_mejdcnp1b87j8vgfkabooahpb5_1707206079_7
360_5d29f78215d72d49ae65f9b05ca688e9
5a8924
20220905-123104-1-1662411622482
716968cc3782bf40a33223c3839abb49_16379
108185_mejdcnp1b87j8vgfkabooahpb5_1707206078_3

Faktafilmer om Fiat 600T/850T

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 238

Tillverkning: 1965 till 1983

Antal tillverkade: Ej specificerat

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Fiat Ducato, generation 1

vehicle_ad_standard_image_d3c372c5b557b1701006f1c888dc6805
9f769d904d41b3ccc1b2850c189161fdfe2274f3_2_1024x695
Fiat-238-Van-Rear_N
Fiat-238-Van-Cutaway-scaled_N
fba56edc5bd7704ab05e2f72ee4d463e
9490a1673ccbca1ed30af9159b387cfbbcea06e2_N
20231109_123545
292e9cc3554d7a8cd47146545d2c5d91
64ca8667bf293
600 Multipla
947348139c3593c7f0ed1f0475a288971733c823_N
7381120116_33da628615_b
238
238_1
1200px-Fiat_238_E_1
20231108_192448
Fiat238ad.1_N
image
Fiat-238-Van-Seats_N
Fiat_238_dutch_licence_registration_75-VF-23_pic07
image_N
Fiat-238-Van-Indiana-Jones-10-scaled_N
Fiat_238_E_(9166894603)
20210730_101146
f616caaf-f28f-4c0b-986a-84dafe7dfc30
a3f43d61a5c2fa7751fc853a18c60e7f

Fiat 238 var en skåpbil/minibuss som tillverkades mellan 1967 och 1983.

Faktafilmer om Fiat 238

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat 241

Tillverkning: 1965 till 1974

Antal tillverkade: Ej specificerat

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell: Fiat 242

5218512505_aa4343f224_b
P1010349
s-l1600
P1010344
9a9c4c26ce6be38fc6a6fb169c56b009
14241688_1276255389086570_8436316924889158237_o
1981-fiat-238-65002c77db2f9
1975_FIAT_238_licence_no_05-25-EB,_pic2
13-1
s-l1200_N

Fiat 241 var en skåpbil/pickup som tillverkades mellan 1965 och 1974.

Faktafilmer om Fiat 241

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat Campagnola

Tillverkning: 1951 till 1973

Antal tillverkade: 39 000 st

Föregående modell: Finns ej

Efterföljande modell:Fiat Nuova Campagnola

images_fiat_campagnola_1951_1_1280x960
FIAT-campagnola-100x140-1974-scaled
768553-m9o4tgbv8a-whr_N
A-001-tiny-2048x0-0.5x0
988351-vjl2e8du2c-whr
9QUFOHSkkwF10HvqRFO55H1uxNI5g91osqCup8tc
988354-ytcjeachrf-whr_N
201709270102300_4
768547-knit3tq7qu-whr
3
2fd89106-85f7-43a7-9475-51fd3c8d3269
Fiat Campagnola AR 51 05_N
fiat_campagnola_1951_pictures_2
294294-1573228977-5303509
201709270102300_5
767122-db6iaunl0f-whr
1704990549-fiat-1101-campagnola-1951-242926
768556-v23ih11kg9-whr
768550-7c2df60ykm-whr
fiat-campagnola-1951
fiat-campagnola-1593415646_N

Fiat började tillverka sin terrängbil Campagnola 1951. Bilen var bakhjulsdriven med inkopplingsbar fyrhjulsdrift vid behov samt inkopplingsbar lågväxel vid terrängkörning. Mycket av tekniken, bland annat framvagnen, hämtades från 1100B-modellen medan motorerna kom från den större 1400/1900-modellen.


Campagnolan användes främst av militär och myndigheter som hade behov av terrängegenskaperna.

Faktafilmer om Fiat Campagnola

Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben
Fiat Classic Club - Svenska Fiatklubben

Fiat - Modellöversikt

Nedan specificeras samtliga modeller som Fiat haft i sitt sortiment, från starten 1899 till nutid. Klicka på det årtioende du vill veta mer om, så får du en översikt över de Fiat-modeller som såldes under den perioden.


Klicka på den modell du vill ha mer information om, så får du en översiktsinformation med material, artiklar samt filmklipp.


Vill du att en bild på din bil ska läggas upp under en modell? Vill du komplettera med fakta/information? Kontakta klubbens webmaster så hjälper vi dig.